Christenvervolging in Nederland

Dirk van Genderen • 94 - 2018 • Uitgave: 4
Bij christenvervolging denken we vaak aan moslimlanden en Noord-Korea. Terecht. Maar ook in Nederland worden christenen vervolgd. Het is de hoogste tijd dat de politiek actie onderneemt en dat ook kerken en gemeenten wakker worden. Deze vervolging van ex-moslims die christen zijn geworden, moet stoppen!

Begin januari verscheen weer de jaarlijkse Ranglijst christenvervolging van Open Doors. Nederland staat niet op die lijst. Gelukkig. Toch worden er ook in ons land christenen vervolgd, vernederd, bedreigd. Het zijn voornamelijk ex-moslims die tot geloof in de Heere Jezus zijn gekomen. Ze worden bedreigd door moslims, niet zelden door familieleden.
Af en toe ontvang ik hierover informatie van lezers van mijn Nieuwsbrief. De angst van ex-moslims voor de dreiging is vaak zo groot, dat ze niet willen dat hun zaak in de publiciteit komt. Dan zou de kans alleen maar groter worden dat hun echt iets wordt aangedaan.

‘We maken je af’
Heel soms wordt aan deze zaak aandacht besteed in de media. Bij de voorbereiding van deze Tijdspiegel kwam ik in het Reformatorisch Dagblad het getuigenis tegen van Zaïd. Hij was moslim en woonde in de Iraakse hoofdstad Bagdad. Maar toen zijn vader erachter kwam dat hij christen was geworden, pakte die zijn geweer. Door een wonder raakte de kogel hem niet.
In 2016 kwam Zaïd aan in Nederland. Hoewel hij aanvankelijk uitgeprocedeerd was, wordt zijn zaak op dit moment opnieuw behandeld. Hij dacht in Nederland rust en veiligheid te vinden, maar dat liep anders. In de verschillende asielzoekerscentra waar hij verbleef, werd hij regelmatig door moslims bedreigd en gepest vanwege zijn christen-zijn.
Zodra zijn landgenoten en mensen uit andere moslimlanden ontdekten dat hij in de Bijbel las en naar de kerk ging, werden hem bedreigingen toegesnauwd: “We maken je af” of “In Irak weten ze wel raad met mensen als jij.”
Hij werd bespuugd, zijn geloof werd belachelijk gemaakt, zijn fiets werd vernield en soms werd tijdens de maaltijden het vlees van zijn bord gestolen. Toch doet hij geen aangifte, omdat hij bang is voor de consequenties.

Bedreigingen in Amsterdam
In Amsterdam-West is Joël Boertjens nu ruim twee jaar voorganger van de Baptistengemeente De Verbinding. In de wijk waar het kerkgebouw staat, wonen veel moslims. Een aantal bewoners van de wijk, onder wie moslims, kwam de afgelopen paar jaar tot geloof in de Heere Jezus en sloot zich aan bij de gemeente.
Volgens Boertjens hebben zo’n tien leden van zijn gemeente te maken gekregen met bedreigingen of erger. Een tienerjongen van Marokkaanse afkomst werd in elkaar geslagen omdat zijn moeder de Heere Jezus heeft leren kennen en hij met haar meeging naar de samenkomsten van de gemeente.
Boertjens twitterde onlangs: ‘Vanmorgen wéér contact gehad met gemeentelid (ex-moslim) die in ons eigen Nederland wordt bedreigd door moslims. Wanneer komt hier eens aandacht voor??!! #boos.’

‘Kom naar buiten, dan zal ik je doden’
In Rotterdam evangeliseren de Koerd Faraidoun Fouad en zijn Nederlandse vrouw Wesselien onder moslims, via de organisatie Home for Kurds. Via Facebook worden er kerkdiensten uitgezonden, waar wereldwijd zo’n 33.000 Koerden naar kijken. Ze zien dat steeds meer Koerden in Nederland open staan voor het Evangelie.
Ook Faraidoun en Wesselien hebben te maken met bedreiging en vervolging door moslims. Van hun vorige huis werden de ruiten ingegooid en hun auto werd beschadigd.

Faraidoun was vroeger zelf moslim. Vijftien jaar geleden kwam hij tot geloof in de Heere Jezus, nadat hij in een asielzoekerscentrum (azc) in contact kwam met een Nederlandse christen. Korte tijd later wist hij zich geroepen om het Evangelie door te geven aan Koerden. “Als God mij niet had geroepen, was ik dit nooit gaan doen. In de moskeeën noemen ze mij een ‘kafir’ (kaffer), wat inhoudt dat ik vogelvrij ben. Pas stond ik voor het open raam. Iemand die voorbijkwam, riep: ‘Kom naar buiten, dan zal ik je doden’.”
Wesselien geeft aan dat alle bedreigingen psychische druk veroorzaken. “Sommige mensen zeggen: ‘God beschermt je wel, dus jou overkomt niets’, maar dat geloof ik niet.”

Vervolging in Rotterdam
Faraidoun is duidelijk: “Elke Koerd die bij ons in Rotterdam naar de kerk komt, krijgt te maken met vervolging. Eén van onze jongeren werd door zijn broer met zijn eigen Bijbel op zijn hoofd geslagen. Koerden die tot geloof zijn gekomen, worden vaak uitgescholden. Er wordt tegen hen gezegd: ‘Je bent vervloekt’ of: ‘Ik hoop dat je getroffen wordt door een bom als je naar die kerk gaat’.”
Dit gebeurt in ons land. Misschien denken wij dat het wel meevalt, maar dit is de werkelijkheid. Het valt niet mee. In azc’s hebben christelijke asielzoekers het soms zwaar te verduren. Ze worden er geïntimideerd, vernederd, gepest, bedreigd en soms mishandeld.
Nadeem uit Pakistan, die christen is, filmde in juni 2015 in het geheim hoe het er in een azc aan toegaat. De beelden zette hij op YouTube. Er wordt getoond hoe er in strijd met de regels publiekelijk wordt opgeroepen tot een islamitisch gebed, dat in de keuken plaatsvindt. Ook is te zien hoe zijn islamitische kamergenoot zorgt voor overlast. In Pakistan voelde Nadeem zich tweederangsburger vanwege zijn geloof. De geloofsvrijheid waarnaar hij op zoek was, vond hij in Nederland niet.

Christelijke vluchtelingen voelen zich onveilig
Stichting Gave, die werkt onder asielzoekers, geeft aan dat het gevoel van onveiligheid breder leeft onder christelijke vluchtelingen. Het is echter lastig om beschuldigingen van dreigementen hard te maken. Daarom doet de politie er ook niet snel iets mee. Volgens Stichting Gave ontstaat er elke maand wel ergens in ons land een onhoudbare situatie voor een christelijke asielzoeker. Soms loopt de spanning zo hoog op dat het slachtoffer moet worden overgeplaatst. De ene keer gaat het om één dader, maar soms ook om een hele groep.
Gave schat dat 80 procent van de mensen in azc’s moslim is. Niet-moslims krijgen te horen dat ze ongelovigen zijn, kaffers en dat ze zich moeten bekeren tot de islam. In sommige gevallen wordt ook fysiek geweld gebruikt. Feit is dat veel christelijke vluchtelingen zich onveilig voelen. In de ogen van moslims zijn geloofsgenoten die zich bekeren tot het christelijke geloof afvalligen. Sommigen krijgen briefjes met de tekst erop: ‘We maken je dood’. Er wordt soms in hun bed of in hun kast geplast of hun spullen worden kapot gemaakt.
Er is geen goed zicht op de ernst van de situatie, omdat veel slachtoffers vervolging of bedreiging vanwege hun christen-zijn niet durven te melden. Ook is de taal vaak een probleem, omdat zeker niet alle medewerkers van azc’s de taal van de vluchtelingen kennen.

Nederlandse politici hoor je nogal eens zeggen dat de islam een vreedzame religie is. En zeker, een aanzienlijk deel van de moslims is vredelievend. Maar laten we onze ogen niet sluiten voor de duistere kant van de islam.
Nergens zie je dat christenen moslims vervolgen. En ja, een deel van de christenen wil graag dat de moslims uit Nederland verdwijnen, maar zij vervolgen en bedreigen hen niet.
Het was de Heere Jezus Die in de Bergrede sprak: ‘Heb uw vijanden lief; zegen hen die u vervloeken; doe goed aan hen die u haten; en bid voor hen die u beledigen en vervolgen’ (Matteüs 5:44). De islam echter predikt geen liefde. Vraag het maar aan ex-moslims die christen zijn geworden… Vraag het maar aan vervolgde christenen in moslimlanden…

Dringend beroep op politici
Ik doe een dringend beroep op politici om specifieke aandacht te vragen voor ex-moslims die christen zijn geworden. Het mag niet zo zijn dat ze in ons land bedreigd en vervolgd worden. Dat mag niet in azc’s, dat mag ook niet buiten de azc’s. Er moeten betere mogelijkheden komen voor slachtoffers om veilig aangifte te doen, zonder dat ze bang hoeven te zijn voor extra bedreigingen.
Er moeten mogelijkheden komen voor de overheid om hard op te treden tegen daders. Die moeten weten: In Nederland wordt het niet getolereerd dat ex-moslims worden bedreigd of dat er fysiek geweld tegen hen wordt gebruikt. Hiervoor zal het nodig zijn dat er speciale politieteams komen, die getraind zijn in het herkennen en opsporen van zulk geweld.
Ex-moslims die christen zijn geworden, moeten veilig zijn in ons land. Punt. Ze moeten weten: als ik bedreigingen meld, wordt dat serieus genomen.

Taak kerken en gemeenten
Hier ligt ook een taak voor kerken en gemeenten en voor individuele christenen. Ex-moslims die christen zijn geworden, moeten het weten: Bij de kerken en gemeenten in Nederland, bij Nederlandse christenen zijn we veilig. Te veel Nederlandse christenen weten nog niet dat ook in ons eigen land broeders en zusters vervolgd worden vanwege hun geloof in de Heere Jezus.
Bid voor hen! Zoek hen op. Laat ze weten dat ze bij u veilig zijn. Stel uw kerk of gemeente voor hen open. Bied ze een veilige plek om samen te komen met andere gelovigen. En als ze pas tot geloof zijn gekomen, is er zeker extra veiligheid en bescherming nodig als ze zich willen laten dopen.
Vergeet ook niet voor moslims te bidden. Wijs niet met de vinger naar hen in veroordeling. De Heere wil ook hen redden. Hij wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen (2 Petrus 3:9). En God zij dank, wereldwijd komen veel moslims tot geloof in de Heere Jezus.

Dirk van Genderen

(Bronnen o.a. RD, EO, HVC, SDOK en privé ontvangen e-mails)