Spreuken 3

Els ter Welle • 80 - 2004/05 • Uitgave: 17
Spreuken



Wijs wandelen in de wereld




Een koning gaf eens opdracht aan zijn wijze mannen om alle menselijke wijsheid in zo weinig mogelijk woorden verkort weer te geven. Na twaalf jaar kwamen ze terug met twaalf dikke boeken. De koning zei: het is veel te veel, verkort het drastisch! Na een jaar kwamen ze terug met één heel dik deel.

In Spreuken vinden we Gods denken over wijs wandelen in de wereld in 31 korte hoofdstukken. Het staat vol met korte, pittige gezegden met gecondenseerde wijsheid. De kortheid is de kracht van Spreuken.



Maar nu wil ik u waarschuwen, die kortheid kan ook een valkuil zijn.

In Spreuken 3 wordt aan de mens die de Here vreest, prachtige dingen beloofd: gezondheid, rijkdom, harmonie, rechte wegen. Maar u moet wel bedenken dat Spreuken grote lijnen aangeeft, zonder op alle ‘ins’ en ‘outs’ van het betreffende onderwerp in te gaan. Het zijn zwart-wit uitspraken, waarin het grijs niet weergegeven en de uitzonderingen niet vermeld worden. Dat doet de rest van de Bijbel uitgebreid. In het algemeen vloeit uit de vreze des Heren voort, dat de Here ons zegent in vele opzichten. Maar we kunnen in de Bijbel voorbeelden te over noemen en ook om ons heen, van mensen die dicht met God wandelen en toch ziek zijn, jong sterven, of heel veel narigheid mee maken.



Er zijn mensen die heel oppervlakkig hiermee omgaan en zeggen: God heeft voorspoed beloofd, Hij zal het dus geven. We moeten het in gebed en in de Geest a.h.w. bevechten. Als Hij het niet geeft, is er waarschijnlijk iets fout met de desbetreffende mens. Dat laatste kan natuurlijk waar zijn, maar ook helemaal niet!

God legt ons niet in de watten. Hij laat moeilijkheden in ons leven toe om ons te beproeven en om ons te vormen. Job is daar het grote voorbeeld van. God gaat soms met Zijn liefste kind een hele moeilijke, onbegrijpelijke weg.

Dus laat de kortheid van Spreuken u niet verleiden om kortzichtig te worden.



Els ter Welle