Image

Toen Salomo oud was

Els ter Welle • 98 - 2022 • Uitgave: 6

'Salomo volhardde er niet in de HEERE na te volgen, zoals zijn vader David’ (1 Koningen 11:6).

De meeste mensen worden wijzer als ze ouder worden. Maar dat was niet het geval met Salomo. Hij was de meest wijze man van de toenmalige wereld en schreef het boek Spreuken. Maar aan het einde van zijn leven bracht hij zijn eigen wijze lessen niet in praktijk.

O, ja, Salomo begon goed. Salomo had de Heere lief (1 Koningen 3:3), maar hetzelfde vers vertelt ook dat hij trouwde met de dochter van de farao, de koning van Egypte. Later trouwde hij met nog een flink aantal heidense vrouwen. Huwelijken van koningen waren in die tijd strategisch. Het was een middel om andere koningshuizen en belangrijke personen aan zich te binden. Maar Salomo wist best dat de Heere verboden had dat Joden – en zeker koningen - met buitenlandse vrouwen zouden trouwen. Hij maakte deze keuzes op basis van persoonlijke en politieke winst, tegen Gods Woord in.  

Compromissen
De Heere zag het grote gevaar van gemengde huwelijken, maar schijnbaar was Salomo daar blind voor. Hij liep met open ogen in de valkuil: ‘En zijn vrouwen maakten hem ontrouw aan de Heer. Want toen Salomo oud was geworden, haalden zijn vrouwen hem over om hun goden te gaan dienen. Daardoor diende hij niet meer met zijn hele hart zijn Heere God zoals zijn vader David had gedaan’ (1 Koningen 11:4).
Salomo geloofde dus nog wel, maar had flink wat water bij de wijn gedaan. Hij bad ook nog steeds tot de Heere, maar ondertussen maakte hij compromissen met de wereld om zich heen. Hij tolereerde de goden van zijn buitenlandse vrouwen en bouwde zelfs offerhoogten voor hen. Het had catastrofale gevolgen: Israël werd in tweeën gescheurd.  

Radicaal
Hoe is het met ons? Dienen wij God nog wel met ons hele hart? Nemen we het misschien wat minder nauw met Gods Woord? Hebben we ons mogelijk aangepast aan de wereld om ons heen? Besef dan wel dat vriendschap met de wereld, vijandschap is tegenover God (Jakobus 4:4). Ja, dat is heel radicaal. Maar Jezus volgen is radicaal! Jezus zei: ‘Ieder die zijn leven wil behouden, zal het verliezen; maar wie zijn leven verliest omwille van Mij, zal het behouden’ (Lukas 9:23-24, NBV).  

Laten we bij het ouder worden ervoor waken om geen verdeeld hart te krijgen, maar Hem volkomen toegewijd te blijven! Hoe we ons leven eindigen, is belangrijker dan hoe we het beginnen.  

Els ter Welle