Spreuken 4:11
Ik onderricht u in de weg van de wijsheid, ik doe u treden op rechte paden Spreuken 4:11
Je kunt het ze wel honderd keer vertellen, maar ze leren het nooit. We moeten echter begrijpen dat de meeste mensen niet leren door luisteren alleen. Leren is een voortgaande werking. Luisteren is het startpunt. Goed bijbelonderricht kan onmogelijk zonder. Maar het doel is dat er levens door veranderd worden! Dat moeten we altijd voor ogen hebben. Om dat te bereiken is het van belang de leerling te betrekken in het onderwijs en hem actief deel te laten nemen.
Er zijn officieel vijf stappen in het leerproces: luisteren, onderzoeken, ontdekken, persoonlijk verwerken en in praktijk brengen. Het staat vast dat dingen die door iemand persoonlijk zijn ontdekt en verwerkt, van grote invloed zijn op iemands gedrag. De toepassing is de kroon op het leerproces. Het is de plaats waar Gods principes het denken en het gedrag veranderen en vormen. Als de leerling begrijpt dat hij iets moet doen of laten op grond van wat hij gehoord heeft en de verantwoordelijkheid daarvoor accepteert, dán pas heeft hij echt geleerd en heeft de leraar echt onderwezen!
Wat is het verschil tussen het meer van Galilea en de Dode Zee? Het meer van Galilea zit vol vis. In de Dode Zee zie je er niet een. Hoe komt dat? Bij het meer van Galilea stroomt het water van de Jordaan er aan de ene kant in en aan de andere kant er weer uit. Het water is daardoor fris en helder. In de Dode Zee stroomt het water er wel in, maar kan er aan de andere kant niet uit. Het water staat stil, het is dood, er is geen leven.
Dat gebeurt ook als mensen wel informatie en verhalen ingegoten krijgen, maar niet geholpen worden het door zich heen te laten gaan, het toe te passen en ernaar te leven.
Salomo onderricht zijn zoon in de weg van wijsheid. Maar hij laat het niet bij vertellen alleen. Hij neemt hem bij de hand en voert hem op de rechte paden. Hij helpt hem het gehoorde in praktijk te brengen!
Els ter Welle
Je kunt het ze wel honderd keer vertellen, maar ze leren het nooit. We moeten echter begrijpen dat de meeste mensen niet leren door luisteren alleen. Leren is een voortgaande werking. Luisteren is het startpunt. Goed bijbelonderricht kan onmogelijk zonder. Maar het doel is dat er levens door veranderd worden! Dat moeten we altijd voor ogen hebben. Om dat te bereiken is het van belang de leerling te betrekken in het onderwijs en hem actief deel te laten nemen.
Er zijn officieel vijf stappen in het leerproces: luisteren, onderzoeken, ontdekken, persoonlijk verwerken en in praktijk brengen. Het staat vast dat dingen die door iemand persoonlijk zijn ontdekt en verwerkt, van grote invloed zijn op iemands gedrag. De toepassing is de kroon op het leerproces. Het is de plaats waar Gods principes het denken en het gedrag veranderen en vormen. Als de leerling begrijpt dat hij iets moet doen of laten op grond van wat hij gehoord heeft en de verantwoordelijkheid daarvoor accepteert, dán pas heeft hij echt geleerd en heeft de leraar echt onderwezen!
Wat is het verschil tussen het meer van Galilea en de Dode Zee? Het meer van Galilea zit vol vis. In de Dode Zee zie je er niet een. Hoe komt dat? Bij het meer van Galilea stroomt het water van de Jordaan er aan de ene kant in en aan de andere kant er weer uit. Het water is daardoor fris en helder. In de Dode Zee stroomt het water er wel in, maar kan er aan de andere kant niet uit. Het water staat stil, het is dood, er is geen leven.
Dat gebeurt ook als mensen wel informatie en verhalen ingegoten krijgen, maar niet geholpen worden het door zich heen te laten gaan, het toe te passen en ernaar te leven.
Salomo onderricht zijn zoon in de weg van wijsheid. Maar hij laat het niet bij vertellen alleen. Hij neemt hem bij de hand en voert hem op de rechte paden. Hij helpt hem het gehoorde in praktijk te brengen!
Els ter Welle