Image

Imago en beeldvorming: betaald genderverlof bij grootste particuliere werkgever in Nederland

Opinie
04 augustus 2023

Van de week kwam het voorbij op verschillende sociale media: bol.com (onderdeel van Ahold, Nederlands grootste particuliere werkgever) bood 33 weken betaald verlof met behoud van het volledige salaris aan mensen in transitie. Vanuit de ‘Newsroom’ (pers- en PR-afdeling) van bol.com brachten ze het bericht naar buiten. Wat een bedrijf, wat een keuze! 

Ik citeer:
'Bol.com wil zich inzetten voor een diverse en inclusieve maatschappij. Dat start bij bewustwording en beleid bij en voor eigen medewerkers. Naast het transitieverlof maakt bol.com bijvoorbeeld gebruik van recruitmentbureaus die gespecialiseerd zijn in bi-cultureel talent, wordt er in de gaten gehouden dat er geen gender-pay gap kan ontstaan en is er oog voor neurodiversiteit (bijvoorbeeld ADHD, dyscalculie, dyslexie, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid). Daarnaast wordt er er intern bewustwording gecreëerd voor andere feestdagen dan alleen de in Nederland en België bekendere feestdagen, zoals voor Keti Koti. Ook is het mogelijk om een een feestdag in te ruilen, zodat iemand bijvoorbeeld tijdens Kerst doorwerkt, maar tijdens Eid-al-fitr vrij is.’

Het zal niet toevallig zijn dat Ahold dit nieuws naar buiten brengt in tijd van de Pride. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het bedrijf op deze manier een wit voetje wil halen bij de goegemeente. Kijk ons eens deugen, kijk eens hoe inclusief en tolerant we zijn, lijken ze te willen zeggen. Kijk maar, wij houden rekening met genders, maar ook met mensen dyscalculie en dyslexie, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid (ja, het staat er echt. Alsof dat niet meer dan normaal is in plaats van een verdienste…).
Er wordt daarbij voor het gemak voorbijgegaan aan het feit dat een bedrijf als bol.com zijn werknemers behandelt als vuil, met name de mensen op de werkvloer in de eenvoudigere posities. Jeroen van Bergeijk (journalist) heeft daar onderzoek naar gedaan en is undercover gegaan. Hij heeft daar een artikel over gepubliceerd in de Volkskrant en er een boek over geschreven. Wat naar voren komt uit zijn verhaal is ontluisterend. Vooral oost-Europese werknemers en nieuwe Nederlanders met een status worden op z'n zachtst gezegd 'slecht behandeld' (je mag ook lezen uitgebuit): lage lonen van net dubbeltjes boven het minimumloon, 24 uur per dag beschikbaar zijn, 10-urige diensten, afspraken die niet nagekomen worden en uitzendkrachten die gebruikt worden om elke vorm van zekerheid bij de collega’s weg te nemen. Je moet maar doen en komen opdraven, want voor jou tien anderen. O, en zelf je eigen werkkleding kopen, niet te vergeten. Veelal verblijven deze arbeiders in vakantieparken die het grootste deel van hun salaris vragen als huur (€ 350 per week is heel normaal voor een stacaravan). Er is zelfs een park in Kaatsheuvel dat bekend staat als ‘de bol.com-camping.’ 

Eigenlijk is het misselijkmakend. En toch, Ahold schaart zich hiermee moeiteloos in een lange rij van grote (internationale) bedrijven die voor de buitenwereld meedoen met de gekte, die woke willen zijn, die willen laten zien dat ze deugen en bij de tijd zijn, maar het is niet meer dan schijn. Het is ‘symboolpolitiek’ (want om hoeveel mensen zou een genderverlof nou helemaal gaan…?) en een rookgordijn die de werkelijke dagelijkse praktijk versluiert.
Onze moderne maatschappij gaat niet meer om werkelijke en Bijbelse rechtvaardigheid van het goede doen naar met name armen en mensen in de marge, maar om imago en presentatie. Niet wie je bent en wat je doet, doen er toen, maar wat mensen over je denken en wat je imago is. Beeldvorming. Dat is wie we geworden zijn als maatschappij. 

De Bijbel leert al dat aan het einde van de tijd de liefde zal verkillen (Mt. 24: 12) en dit is daar een voorbeeld van, want waar is hier de naastenliefde? Gods Woord vertelt ons ook hoe dit komt, want de hele uitspraak van Jezus in Matteüs 24 ver 12 is: ‘En doordat de wetteloosheid zal toenemen, zal de liefde van velen verkillen.’ 
Wat ik hier beschreven heb, laat de essentie hiervan zien. Immers wat is de samenvatting van de wet van God? Heb God lief boven alles en de naaste als jezelf. Dat doen we als samenleving al lang niet meer en zie de wetteloosheid en liefdeloosheid toenemen. Niet naastenliefde, maar PR en imago staan boven alles. Het is allemaal illusie (smoke and mirrors noemen de Engelsen dat), terwijl mensen creperen. God waarschuwt zijn volk in het Oude Testament voortdurend om niet zo met de achtergestelden om te gaan, om recht te betrachten en rechtvaardig te zijn. Juist daarin. Dat is niet voor niets. Dit is misschien niet de plek waar je het eerst kijkt, maar ook hierin zien we de tijden zich bereiden. Ook dit is de doorwerking van de antichristelijke tijdsgeest. De Heer gaat komen en dat kan niet lang meer duren, maar laten we tot die tijd wachters en wakers blijven op de muur en vooral zelf in ons eigen leven het goede blijven doen.

Roelof Ham